Koketider for grønnsaker





















Når vi koker grønnsaker på Saladmaster®-måten må vi huske på å velge en kjele som fylles minst to tredjedeler full av mat før koking. Prøv alltid om mulig å unngå å skrelle grønnsakene, siden mesteparten av vitaminene og mineralene befinner seg i eller rett under skallet.



1. Legg friske grønnsaker i en kjele med riktig størrelse. Da vi ofte skal koke veldig tørre grønnsaker som f.eks, brokkoli, blomkål etc. kan det ofte bli så tørt at Vapo-Valve™ ventilen (vakuumkoking) ikke fungerer ordentlig. Inntil du blir kjent med hvilke grønnsaker som har nok fuktighet, bør du tilsette et par spiseskjeer med vann i kjelen. Et enda bedre alternativ som gir et perfekt resultat, er å skylle grønnsakene under rennende vann før du har dem i kjelen. Dette med nok fuktighet i grønnsakene lærer du etter hvert som du bruker ditt Saladmaster® kokeutstyr. Om du bruker frosne grønnsaker, legger du dem ganske enkelt rett i den kalde kjelen. Ingen skylling er nødvendig.



2. Legg på lokket og plasser kjelen på varmekilden med middels varme.

Når Vapo-Valve™ ventilen klikker, reduserer du varmen til lav. For litt hjelp i starten, har vi satt opp ca koketid på grønnsaker nedenfor. Dette er kun en omtrentlig tabell og altså ikke noe som kan følges slavisk.


Ca. koketid på div. grønnsaker

Minutter

Asparges, hele

5-7

Bønner, grønne

8-10

Rødbeter hele, medium store

50-60

Broccoli, busker

5-7

Rosenkål

9-10

Hodekål, oppskjært

4-6

Gulrøtter, oppskjært

9-10

Blomkål, busker

6-8

Selleri, oppskjært

5-7

Maiskorn

1-2

Maiskolber

10-12

Løk, oppskjært

8-10

Erter

2-3

Paprika

3-4

Søtpoteter

15-20

Poteter, hele, medium store

20-25

Erter

2-3

Spinat

2-3

Squash, sommer, oppskjært

4-6

Squash, vinter,

10-13

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn en kommentar